16‏/5‏/2009

قالي الوداع


ياريته قال هيروح يغيب وماكنش قال بقى له حبيب ياريته راح من غير جراح هيفيده ايه يسيب جراح فيا حسيت اني لقيت حلم السنين وصحيت فجأه بقيت من المجروحين

هناك 37 تعليقًا:

ستيته حسب الله الحمش يقول...

سواء قال ها يروح يغيب او قال ليه حبيب

هو خاسر

وهي ها تعرف تكمل صح لأنها عارفة واقفة فين

MaNoOoSh يقول...

احنا نقدر ندوس على الجرح ونبقى اجمد منه مهما نزف.. لو قررنا اننا نرمي اللى فات ورا ضهرنا وبصينا لقدام.

adel يقول...

هو الوداع يتقال فيه ايه ؟
مبتقالش حاجة
نسكت و نردم علي خيبتنا و نستني خيبة جديدة و جرح جديد
لحد مايجي واحد ابن حلال و ميكونش بيوجع و نكمل معاه
هي دي الدنيا

Eno يقول...

انا مش فاهمه !!

بس بتمنا تكوني بخير

ربنا يستر!

حواء يقول...

ربنا موجود يمهل ولا يهمل
والجزاء بيكون من جنس العمل


احسن حاجه اننا نقول اللهم اجرني في مصيبتي واخلفني خيرا منها

لما احدي الصحبيات دعت الدعاء ده لما زوجها توفي وكانت لاتعتقد انه لايوجد في الدنيا افضل من زوجها

من الله عليها بتزويجها من رسول الله


تحياتي

ريمان يقول...

هو فى ايه


!!!!!!!!!!!!!

مامة مازن يقول...

اختى الباشمهندسة يارب تكونى بتوصفى حالة عامة مش شخصية ربنا يستر
بس اللى يمشى بالف سلامة نفتح له الباب على مصرعيه مادام هان عليه كل شىء مش هنضيع يعنى عادى هنكمل ونستمر لحد ما تنتهى حياتنا وهنكملها ايه بجد هنعيش كل لحظة فيها بجد هيفضل الالم والجرح لكن اللى عايز يعيش فى الدنيا لازم يبقى اقوى من ظروفه
الحب قوة مش ضعف زى الناس ماهى فاكرة الحب قوة الحب عينه مفتحه مش اعمى دا الحب الصحى اللى بيشوف هو بيحب مين وبيعمل ايه ورايح على فين وهل نستحمل علشانه واللا ايه
اتمنى لكى كل خير اختى

romansy يقول...

على فكره بقى
هتلاقيه بيقول دلوقتى


هقدر ابعد اد ايه يوم ....... يومين ........ ايام .......... سنه ليه طلبت البعد ليه ؟ ليه؟لما مش اده انا هو كان لازم تحدى ماكنت سبت اليوم يعدى وادينى بتعذب وادارى وبكذب والحقيقه بموت انا

لما قالت صعب تبعد صعب تبعد وانت روحك فيا انا
غصب عنى لاقتنى ببعد انا قولت هبعد ميت سنه
هو كان لازم تحدى ماكنت سبت اليوم يعدى وادينى بتعذب وادارى وبكذب والحقيقه بموت انا

شيماء جمال(شيمو القمر) يقول...

الفراق واللقاء نصيب وقدر
وهنفضل نفارق ونقابل كتير

ده سنة الحياة

بس تقريبا ده اغنية صح بتاعت مين بقى!

اعتودنا خلاص على الفراق

ربنا يصبرنا
تحياتى
شيمو القمر

safa7_karmooz يقول...

المفروض تعمنلى بالمثل القائل

قالى الوادع قولتله اشطة

قلب ارهقته الاحلام يقول...

يمكن تكون فايدة الجراح ال سابها انها تمحية من جوة قلبك

ولو فكر يرجع تاني النزيف ال في قلبك هيكون بلاتوقف ساعتها بس يفهم أن قلبك ضاع منه

والجرح والفراق مش نهاية العالم بس نحسبها ونعيشها صح

تحياتي ,,,,

عمرو يقول...

أدعو الله لأن يكون هذا الكلام بتوصفى فيه الموقف على العموم و ليس على الخصوص .. يعنى أنك ما تكونيش بتمرى بلحظات الفراق الصعبه اللى بتخلف جراح عميقه قد لا يشفى بعضها ..
تمنياتى لك بالتوفيق و أن يبعد عنك الله كل مكروه ..

ELMASRYA - MOSLEMA LELLAH يقول...

إنتي ليه كتاباتك بقت حزينة كده يا حبيبتي؟

يارب يكون الموضوع ده تخيل بس مش واقع

على العموم الصدمات اللي بناخدها في الحياة بتقوينا

واللي مايقدرش نعمة إنه يلاقي إنسانة تحبه بجد ويسيبها ويبعد بيكون هو المخطيء وهو اللي هيندم بعد كده ويقول ياريتني ما غلطت غلطة عمري دي

القلب الطيب ألمحب الحنون أكيد ربنا بيعوضه خير المهم إنه يصبر ويقول الحمد لله على كل حال ولعله خيرا

أحبك في الله

كيــــــــــــارا يقول...

مالك؟؟

مش مطمنه عليكي طمنيني :(

MaNoO يقول...

اللى يخرج منه كلمة وداع يبقى مش قد الصدق والوفاء اللى احنا منحناهاله
كلمة الوداه بتتقال بين الناس العادين مش بين الاحباء والاصدقاء لو وجدت كلمة الوداع تأكدى انه لم يكن علاقة من الأساس وفى ذبك الوقت يكون الوداع قوى لنا وثبات

ايوشة يقول...

محدش يقدر يعيش مجروح على طول كل جرح وليه وقت ويختفى

بسنت صلاح الدين يقول...

ومين فينا منجرحش بس الشاطر اللى يخلى الجرح ده يقويه،واللى عاوز يروح يروح والقلب داعيله، لو كان فى الخير كان فضل،بكره احلى كتير من النهارده....

Kacem El Ghazzali يقول...

أعجبتني مدونتك من أول دخلة
مودتي وتقديري
http://bahmut.blogspot.com/

ঔღঔ نـــوارة ঔღঔ يقول...

مع السلامة والقلب داعي عليه

سيبك منه

دا ميستهلش دمعة وحدة منك

ربنا معاكي

hager يقول...

:((
ربنا معاكي

صوت من مصر يقول...

هى دى المشكله اننا بنتوهم للاسف

موناليزا يقول...

كان فيه رسالة زمان منتشرة اوى على الموبايلات بتقول ايه بقى
"قالى الوداع ... وانا قلت قشطة"
:)

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

بحب جملة(ياريته راح من غير جراح هيفيده ايه يسيب جراح فيا)

من الاخر اللى يفارق وبجرح كمان تجيبى قله لا زير او اقولك على طريقه الزيدى وتحدفى وراه..

ونتوجع شويه علشان نجمد شويتين..

عبد الوهاب مطاوع قال:
اوقات نقابل الوحش الاول علشان يوم منقابل الحلو نعرف قيمته ونحافظ عليه..

وعلى راى عموره:
واهو بكره نقول كانت ذكرى وعيشنالنا يومين..

أحمـــــــــــــد أبو العلا يقول...

الجرح بيفضل يألم ويوجع طول ماحنا فاكرينه

الحمد لله على نعمة النسيان

شمس النهار يقول...

اصعب جرح لما فجأه كده تلاقي في ثانيه الدنيا اتهدت عليكي
وكأنك وقعتي من فوق جبل

والحلم بقا كابوس متحرك جواكي

والكابوس بقا حقيقه
لدرجة انك تفقدي توازنك ياتري انت صاحيه والا نايمه وعايشه جوه كابوس طب اصحي
مابتصحيش

لما تبتدي تفوقي بتلاقي ان الزلزال ده كله كان مقدمة وداع

عاشقه الرومانسيه يقول...

هتفرق يعنى اذا كان يقول او لأ
الانسان اللى بيكون فى طبعه الجرح والغدر مش بيحتاج يستأذن

انسى وانتى الكسبانه
صدقينى

كسبانه نفسك على الاقل
وده اعظم مكسب

الجواز و سنينه يقول...

قالى الوادع و اتا اقوله ايه
هو الوداع يتقال فيه ايه
اخترنى ليه و اخترته ليه
يفيده ايه يسيب جراح فيه
حسيت انى لقيت حلم السنين و صحيت فجأه بقيت من المجروحين

بصى انا بحب الاغنيه دى جدااااا
و حفظاها جدااااااااا
بصى يارب اولا تكون دى حاله بعيد عن حياتك
بس لو عامه لو فيه حد مش قدر حبى يبقى مالهوش لزمه انى ازعل عليه
انا بس هازعل على نفسى
علشان اديت حب و مش اتقدر
بس الاكيد ان اللى اديته محدش هايدى
زيه
و مسيره يندم وقت لا ينفع الندم
و ابقى افتكرى كلامى

ســـهــــر يقول...

اتمنى تكون مجرد فكرة مش حقيقى حاجة حصلت
وبصى يا جميلة فى النهاية وداع
بس اللى يوجع اوى انة يبقا وداع عشان بقا فى حب
طيب الطرف اللى ودعته دة كان اية فى حياة حضرتك ؟

ربك كريم واكيد الخير مستنيكى وبكرة أحلى عشان انتى تستاهلى اكيد أحلى وأحلى

تحياتى

واحدة مفروسة يقول...

يادى الفرسة
اللى يمشي و يسيبنا يمشي مع السلامة
اصلا صلا ما يتبكيش عليه
و اي جرح بيوجع و بياخد فترة علشان يخف
بس لو الجرح كان من ناس لم تحترم مشاعرنا
المفروض انها تخف بسرعة جدااا
او نداويها بسرعة
سلام

mahasen saber يقول...

بيعجبنى ان عمرو دياب معاكى دايما

مالك بس
الغياب والحضور والانصراف والاستئذان كمان كلها من قوانيين الحياه
ولازم نتقبلها بالرغم من بغضنا ليها

متزعليش نفسك يا قمر

الا قوليلى انتى يا جميله بعتيلى اضافه ولاا ده حد مقتبس حاسوبك ههههههههه
روقى بئه

hamada يقول...

يفتح باب بيت المدونين ذراعيه لكل الموهبين في :
1/ القصة القصيرة
2/ الشعر بشتى أنواعه
3/ الرواية "رواية سنوية سنقوم بنشرها في الجريدة"
4/ المقال الصحفي
إذا وجدت في نفسك القدرة على المشاركة أرجوا التواصل معي على الميل التالي
arabicsabah@yahoo.com
شروط المسابقة
1/ ..............................
2/ .............................
3/ ..............................
لا يوجد شروط الشرط الوحيد هو العمل الجيد , والعمل المحترم البعيد عن الإسفاف
المقالات أرجوا أن تكون تخص الانسان العربي , تاريخه , عاداته وتقاليده , مقالات إجتماعية وثقافية ....
أرجوا التفاعل معنا في الجروب على العنوان التالي
http://www.facebook.com/group.php?gid=45202724108#/group.php?gid=78080770039

أم مالك يقول...

انا مش حقول زى الاغلبية
لكن حقول خدى وقتك فى التآثر والزعل
ولكن ارجو الا المدة تطول
حتى لاتخلف ورائها انهيار نفسى
ولكنى واثقة من العودة للبداية من جديد وبقوة
الكلام ده لابنتى حاسوباتية
ولو الموضوع مش خاص
فحتكون نفس النصيحة بس قلبى سيرتاح
اتمنى ان يكتب لكى الله كل الخير
وطمنينا عليكى

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

لو الحب حقيقى يبقى النسيان هيكون صعب
بس الاكيد ان الطرف اللى بعد ميستحقش وحبة مكنش بنفس درجة الطرف المجروح
او ان ثقته فى حبة قليلة دا فى حال انه رجع تانى

فى كل الاحوال الالم والجراح افضل من العيش مع انسان ممكن يسيبنا ويمشى تحت اى مسمى

تقبلى مرورى

roaua يقول...

السلام عليكم ورحمة الله
أنا جاي بصراحة أدعوكي دعوة خاصة جدا للإنضمام لفريق مجلة رؤية مصرية والمشاركة فيها خاصة وأن الفترة القادمة ستشهد بمشيئة الله نهضة وخطوة إلى الامام في المجلة وعاوزين حرتك معانا أنا بجد محتاج لعقلية زي حضرتك قلم وفكر وروح بجد حاجة هتثري المجلة قوي

لو عاوزة تفاصيل أكتر ابعتيلي على ميل المجلة ده
roaua.com@gmail.com
على فكرة أنا كاتب مصري صاحب مدونة كأنيأتكلم ومؤسس المجلة يمكن عرفتيني وبمكن لا بس ياريت تشاركي معانا وتنضي لأسرتنا ومتردنيش خايب
منتظر ردك
مودتي

kareem يقول...

صدقيني الوحده كنز غالي اتمني محدش يشاركني فيه

طوبة ذهب وطوبة فضة يقول...

حقا الوداع هو الحاله الفريده التى لا نجد فيها ما نقوله فيكفينا فقط الصمت فيها ولكن مع كل وداع تولد لحظه ام فى غد افضل لم يأتى بعد وفى اشياء اجمل لم نكن نراها

نهــــــــــار يقول...

السلام عليكم...
من فرط بقلب يحبه بصدق...
هو الخاسر ....
والآخر ....
سيجد من يبادله الصدق بصدق وإخلاص....
.......
حاسوباتيه ..
طمنيني عليكي يا قمر....
......
في أمان الله...